Oyun 458 yılında Akropolis’in (Atina) güney yamacında bulunan Dionysos Tiyatrosunda oynanmıştır.
Agamemnon
1.
Prolog: Gözcü (1-39)
(i)
Gözcü’yü oynayan oyuncu, skênê denilen kulis kapısının üzerindedir.
(ii)
Gözcü’nün ilk sözü: “Çektiğim eziyetler sona ersin...”
*Gözcünün beklediği nedir? Truva’nın düştüğünü haber
verecek meşale ışığı…
Gözcü bekleyişin zorluklarından tükenmiş bir haldedir.
Bir de “Erkek iradeli kadın” (Çeviride “erkekçe hesapçı”) (Klytaimestra)
sabırsızlanmaktadır.
*KADIN – ERKEK: Oyun boyunca, toplumsal rollerin sürekli
olarak yer değiştirildiği gözlenecektir.
(iii)
Meşale: “Sevinç getirecek” tir. Ve meşale görünür (20) Meşale göründükten sonra
sevinç kısa sürer. Gözcü’nün endişesi devam eder. Daha fazla konuşmak istemez: “Dilimde öküz
asılı”: Orpheci konuşma biçimi. “Saray kendi konuşsun. Apaçık konuşur ya!”
2.
Koro Girişi (40-257)
(i)
eisodoi denilen girişten ağır ağır gelirler. Koro 12 yaşlı-kostümlü
oyuncudan oluşmaktadır. Orkêstra’da yerlerini alırlar.
(ii)
Koronun Birinci bölümü (40-103) resitatif’tir. Aulos denen (çift fülüt benzeri) bir aletle eşlik edilen bir şarkıdır. Ancak tamamen melodik değildir. Şarkılı
ve danslı bölüm 104’den sonra başlar.
(iii) Koronun konuşması: Yunan koalisyon güçlerinin Agamemnon ve
Menelaos liderliğinde Truva’ya savaşa gideli 10 yıl olmuştur. Savaşın nedeni
Menelaos’un karısı Helen’in kaçırılmasıdır. Agamemnon ve Menelaos “akbaba”
olarak anılır. (50) Tanrılar (kim olduğu söylenmez) “akbaba” gibi çığlıklar
atan bu iki kişiye acır ve intikam tanrıçalarını (Erinny’leri) gönderir.
Erinny’lerin sıfatı: “Kadından yana” (58)
(iv)
Paris Menelaos’un misafiriydi. Grekler için ev sahibi - konuk ilişkisi ahlaki
ve dinsel olarak önemli bir olguydu ve bu “yasa” Zeus tarafından korunmaktaydı.
( “The Guardian of the Guest” = “Zeus Xenios” = “Konukçul Zeus” (A.C.Emre)
(60-2); dolayısıyla Paris’in bu hareketi Zeus’a karşı yapılmıştır ve Zeus da
Atreusoğullarını Truva’ya göndermiştir.
(v)
İntikam (ve Helen’in geri alınması) ? “many-husbanded”= “poluanoros amphi gunaikos”
= Çok yere varmış kadın = Helena
(vi)
Savaş her iki tarafı da vurur. “Kurban ateşleri hazırlayıp adaklar adasan da /
Kutsal geleneklere göre tutuşsun diye ateş / Dinmedi mi dinmez Zeus’un öfkesi”
(69-70)
--Koro
Klyteimnestra’yı ve adaklarını görür. Savaşın biteceğine dair umutlanır ve
savaşın başlangıcına dair hikayeyi anlatmaya başlar.
(vi)
Sefere çıkış kuşlardan alınan kehanetle desteklenir. (104 vd.) İki kartal gebe
bir tavşanı yemişlerdir. Aynı şekilde Agamemnon ve Menelaos (İki kartal),
Zeus’un gönderdiği “öç askerleri” olarak (Ki kartal Zeus’un simgesel kuşudur)
Truva’yı (Gebe tavşan) zapt edecektir.
(vii) Ancak gebe tavşanın
ölümü, vahşi hayvanların ve avcılığın koruyucusu Artemis’i öfkelendirir. Artemis
aynı zamanda kendi doğumu çok rahat gerçekleştiğinden kadınlar tarafından
doğum-duası edilen bir tanrıçadır. Bu yüzden hamile kadınları da koruma işlevi
vardır.
(viii)
Böylece Zeus ile Artemis, Truva seferi konusunda karşı karşıya gelir. Artemis, Zeus’a
tam olarak karşı gelemez. Bu yüzden dolaylı olarak engel olmaya çalışır. Kalkhas
(Ordunun bilicisi), Artemis’in ters rüzgârlar estirerek gemilerin yola
koyulmasına engel olacağından korkar (146-9) “işaretlerin hem olumlu hem de olumsuz bir yorumu vardır” (143); nitekim
korkular gerçek olur (192-8), Kalkhas, Artemis’in Agamemnon’un kızını kurban
olarak istediğini açıklar (198-204)
(ix)
Agamemnon’un kararı (205-17): “Ağır kader!” Her iki halde de kaderi kötüdür.
Ancak Agamemnon en “az kötü olanı”, kızını kurban etmeyi seçer. Burada yazarın
herhangi bir taraf tutmadığını görürüz. Yalnızca Koronun sonraki sözlerinden
Agamemnon’un kararından sonra ruh durumunun değiştiği söylenir (220 vd.):
“Kaderin kemendine boyun verdi, gönlünde hürmetsiz, arsız, mutsuz her şeye
cüret eden bir değişiklik yeli esti.”(…) Hubris…
Agamemnon: Söyleneni yapmazsam, bedeli ağır, Ama evimin pırlantası çocuğumu/
Kurban etmek, bir baba elinin sunağı boğazlanmış genç bakire kızının kanıyla
kirtletmesi daha da ağır. Her iki yol da acı verisi peki hangisi daha kötü?
Donanmayı bırakmak, birliği başarısız kılmak mı? Yoksa rüzgarları bir bakire
kanıyla durdurmak ve onların arzusunu, öfkesini doyurmak (feed-kışkırtmak) mı? Öfkeyi
doyur! Yasa yasadır!
Soru:
Agamemnon özgürce bir karar mı almıştır? Başına gelecekleri hak etmiş midir?
İbrahim’in öyküsüyle benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
Koro: Zorunluluk (ananke) boyunduruğuna uzatınca
boynunu, Agamemnon’un yüreğinde imansız, inançsız, rezil bir esinti soluklandı.
(x)
Koronun Zeus’a seslenişi (160vd.): Hesiodos’un “Tanrıların Doğuşu” eserindeki
evrenin ilk tanrılarından söz eder. Uranos kastre edilir (: iktidarı elinden
alınır) ve tahtından indirilir. Yerine geçen oğul Kronos da aynı akıbete uğrar.
Ve Zeus bu iktidar değişimlerinin sonuncusu olur; çünkü güç ve akıl onun
yanındadır.
*
Farklı jenerasyondan tanrıların çatışması: Eumenides
(Hayırlı Tanrıçalar)’da yeniden
karşımıza çıkacak bir motiftir.
* Zeus’un iktidarı, düzenin korunması anlamına gelir. Onun yasası acı yoluyla öğrenmedir. (“Bilgelik acılar yoluyla gelir”)
* Zeus’un iktidarı, düzenin korunması anlamına gelir. Onun yasası acı yoluyla öğrenmedir. (“Bilgelik acılar yoluyla gelir”)
*
Ahlaki düzen sonuçların korkutuculuğuyla desteklenir. Üçleme boyunca bu
ilkenin-yasanın varlığını göreceğiz.
3. Klyteimnestra’nın Haberleri (258-354)
(i)
“Sevincin ümit ettiğinden daha büyük olacak” (263) – “Umudu aşma” ifadesi oyun
boyunca sürekli karşımıza çıkacaktır.
(ii)
Koro’nun Klyteimnestra’ya olan tavrı saygılıdır, ancak şüpheci sorularla ince
bir alay sezilir. Bu diyalog Greklerin kadınların yargılarına karşı
güvensizliğini göstermektedir. Klyteimnestra da 348’de “İşte bunları benden,
bir kadından duyuyorsun” derken bu konuda iğneleyici bir karşılık verir. Ve
Koro onu onaylar ancak bir Erkek davranışı içine alarak: “sophron bir erkek gibi iyi düşünerek söz söylüyorsun” (352) ancak
sonraki koro şarkısının sonunda (483-7) kadına karşı şüpheci düşüncelerini
yeniden ortaya koyar: “Açıkça belli
olmayan habere şükür töreni düzenlemek ancak bir kadının asasına yaraşır. Kadın
iradesi kandırıcıdır. Çok da çabuk yayılır söylediği. Ama işte o çabuk
yayılanla ölür gider kadınların söylemi”
(iii)
SORU:
Koro Klyteimnestra’nın Agamemnon’a olan kinini bilmektedir. Kalkhas’ın
kehanetini de bilmektedirler (150-5) 340 vd. Klyteimnestra’nın “Ordu,
tanrıların gözleri önünde suçsuz dönüyor / Olsa da, boğazlanmışların kanı
uyanabilir her an. Diyelim de yeni bir cinayet işlenmesin her an” sözlerinde
çift anlamlılık vardır. Fakat Gözcü’nün aksine neden Koro, Klyteimnestra’dan
kuşkulanmaz?
* Kadın’ı ciddiye almıyor olabilirler mi?
* Kalkhas’ın kehanetinin karmaşık ve anlaşılmaz olduğu
düşünüyor olabilirler mi?
* Onlar Gözcü gibi saraya ait değillerdir. (Meşale
sisteminin bile farkında değildirler) Bu sırrın saklanmış oluşu
Klyteimnestra’nın durum üzerindeki kontrol gücünü göstermektedir.
(iv)
Troya’nın düşüşü sevindirici bir haber olarak verilir ancak Klyteimnestra
galiplerin hubristik davranışlarından
çekindiğini (“boğazlanmışların kanının uyanması” ve “yeni cinayet”) söyleyerek
sevinci yeniden endişeye çevirir. (348-42) Sevinç-korku; umut-umutsuzluk motifi
yeniden (Gözcü’nün konuşmasındaki gibi) tekrar edilmiştir.
4.
Koro Şarkısı (355-488)
(i)
Koro da önce sevinçle söze başlar. Ancak yine bir “aşırılık tehlikesi”nden söz
edilir. “Zeus’un oku amacın ötesine düşmedi, yıldızları aşıp boşuna atılmış
olmadı” (361)
*Benzetme ilginçtir: Agamemnon Truva üzerine
“sıkı örülü bir ağ” atarak ele geçirir. Aynı şekilde öldürülecektir.
(ii)
Öğütler: (İşlenen suçlar tanrıların
umrunda değil diyorlar. Böyle bir şey yok) Suç cezasız kalmaz. Zenginlikten
hubris doğar. Ölçülü olmak erdemlerin
en büyüğüdür. (370-380)
“Ters Peitho, düzenbaz Ate’nin kahredici
çocuğu sürükler insanı. Ve artık bütün ilaçlar boşunadır. Kötülüğü gizli kalmaz
insanın.” (385)
(iii)
Troya savaşı: her iki taraftan da ölümler…
(iv)
“Aklıma karanlık düşünceler üşüşüp duruyor” (“bir ses, kaygıyla kemirir içimi”)
(460) Korku –Phobos-yeniden geliyor. “Çok kan akıtanlar, tanrıların gözünden
kaçamazlar” Erinny’ler er geç hesabını görür (465)
(v)
Orta-yol düşüncesi: Ne şehir talancısı olayım ne de tutsak”…(471)
(vi)
[480-485] Kadına bakış. “Kadın iradesi
kandırıcıdır”
5.
Habercinin Raporu (502-680)
(i)
Aiskhylos Agamemnon’un dönüşünü geciktirir. Araya hem koro şarkısı hem de Klyteimestra’nın söylediklerini doğrulamak
üzere bir haberci koyar.
(ii)
Habercinin söyledikleri yine sevinç-korku arasında gidip gelir.
(iii)
“Agamemnon ülkeyi altına üstüne getirdi, tapınakları yıktı…” (525) Ceza suçtan
aşağı kalmadı. (531) İki katı ceza verildi. (536)
(iv)
Haberci, artık ölenlerin unutulması gerektiğini söyler: Aiskhylos çifte bir
anlam kurar. Truva savaşında ölenlerden bahsederken bir yandan da İphigenia’yı
hatırlatır. (569)
(v)
[585….615] Koro Habercinin konuşmasından ikna olmuştur. Bunun üzerine Klytaimnestra,
kensine sırf kadın olduğu için inanılmadığını bir kere daha vurgular..
6.
Koro Şarkısı (681-782)
Truva
savaşını başlatan suçlar (konukluğun ihlali 700) ve onun sonuçları. Hubristik
eylemler yıkımla sonuçlanır. Eski
hybrisler yeni hybrisler doğurur. (750-770)
*Bu
koro şarkısında oyunun bütününe sinmiş bulunan bir tema dikkat çekicidir.
Zenginlik&Fakirlik karşılaşması. Zenginlik hybrisle, fakirlik ise dikeyle
anılır. Dike Zengine bakmaz.
7.
Agamemnon’un Dönüşü (783-974)
(i)
Agamemnon şar üzerinde yanında Kassandra ile birlikte sahneye girer. Sahnedeki
kişilerin, (Agamemnon-Kassandra-Klytaimestra) varlığı tüm söylendeki aşk
üçgenlerini anımsattığı gibi hali hazırdaki durumu da ima eder: (Agamemnon-Klytaimestra-Aigisthos)
(ii)
Koro geçmişte işlediği suçu hatırlatır, fakat sonra ona karşı iyi dileklerini
ifadelendirir. (800 vd.) Fakat hemen ardından “kentte kimin hak yolunda gidip
kimin yoldan çıkmış olduğunu zaman içinde bakarsan göreceksin” diyerek tıpkı
Gözcü gibi susmayı tercih eder.
(iii)
Agamemnon tam bir sophron konuşması
yapar. Kadın kaçırma hareketinden ölçüsüz öç alındığını itiraf (?) eder. (824)
(iv)
Klyteimnestra, onun duvar halısı üzerinde yürüyerek eve girmesini ister. (Not:
Halı değil, duvar halısı) Halı üzerinde yürünmek içindir, duvar halısı ise
narinliğinden dolayı bozulabilir.
[“Dike, onu bu yoldan umudunu aşan konağa
iletsin.” (“Umudu aşma”)] Gerisini
ben uyku nedir bilmeyen aklımla hallederim. Tanrıların gönlünce ve hakkın
gereğince. (910)
Klyteimnestra’nın
buradaki amacı simgesel olarak “evin zenginliğinin” yıkımıdır. İkinci olarak da
onun hubristik bir davranış
sergilemesini ister. Öte yandan Agamemnon bir katildir. Onun toprağa ayak
basarak kenti –ya da sarayın bahçesini- kirletmesini istememektedir. Agamemnon,
sophron bir tavırla bu isteği
reddeder. Tanrıların öfkesini çekeceğinden (921) ya da halk tarafından
ayıplanacağından korkar.
(v)
Duvar halısı erguvani (koyu kırmızımsı mor) renktedir. Bu boya kabuklu deniz
ürünlerinden üretilmektedir.(960) Klyteimnestra, Agamemnon’a “içeride” deniz
olduğunu söyler. “Kurumuş kan” ve “yeni akacak kan”…
8. Koro Şarkısı (975-1034)
Koro gelecekten duyduğu endişeleri dile getirir. Koronun bu
şarkısından Agamemnon’un öldürüleceği sezisi seyirciye veriliyor mu?
9.
Klytaimestra – Koro - Kassandra (1035-1330)
(i)
Agamemnon’un saraya girişi ve Koro’nun endişeli şarkısından sonra Klytaimestra
yeniden görünür. Kassandra’ya, “iyi bir ev sahibi” gibi davranarak onu saraya
davet eder. Kassandra konuşmamaktadır. Klytaimestra, “İçeride kurbanlıkların
boğazlanmak üzere beklediğini, töreni geciktirmemesini” hatırlatır. Burada yine
çift anlamlı bir ifade vardır: Kurbanlık=Agamemnon; Kassandra’nın bu çift
anlamlı sözleri okuduğu söylenebilir mi?
(ii)
Kassandra, Klytaimestra’nın ardından kehanetlerine başlar. Atreus söylenindeki
felaketleri hatırlatır. Ardından olacakları kehanet etmeye başlar.
(iii)
Kassandra’nın işlevleri:
(a) Geleceğin olduğu kadar söylendeki geçmişin
hatırlatılması: “Kana bulanmış ev” (1085-92); öldürülmüş çocukların Thyestes
tarafından yenmesi (1095-7, 1217-22); Eriny’lerin eve musallat olması
(1186-93).
(b) Kassandra aynı zamanda olayların sonuçlarını da görmektedir:
Klytaimestra kızının, aşığı Aigisthus da (Thyestes’in sağ kalan tek oğlu)
babasının intikamını almak istemektedir.
(c) Kassandra karakteri sayesinde Aiskhylos, Agamemnon’un
öldürülüşünü olaydan önce anlatabilmektedir. (1125-9)
(d) Orestes’in bir gün geleceğini ve intikam alacağını ima
eder. (1280)
10. Agamemnon’un
Ölümü (1331-1371)
(i)
Koro Agamemnon’un öleceğini anlar. Ve sonrasında olacakları da kavrar.
(ii)
Genellikle şiddet sahneleri sahne dışında gerçekleşir ve geleneksel olarak bir
haberci tarafından anlatılır. Aiskhylos’un başarısı cinayeti, -Kassandra
yoluyla- önceden tasvirlemek ve sahneden duyulacak bir şekilde canlandırmaktır.
*Koro krala karşı yapılan bu darbe girişimini
Tiranlığın gelişi olarak tanımlar.
(iii)
Klytaimestra cesetleri eccyclema denilen tekerlekli platform üzerinde
sahneye getirir.
11. Klytaimestra
ve Koro (1372-1576)
(i)Başlangıçta
Koro, Klytaimestra’ya karşı daha soğukkanlı bir tavır takınıyordu. Çünkü son
kertede Agamemnon’un geleceğini ve “haddini” ona bildireceğini düşünüyorlardı. (?)Ancak
Agamemnon’un ölümünden sonra Klytaimestra’ya kaşı konuşmaları daha da
sertleşir.
1410.
Koro’nun Klytaimestra’yı kovma girişimi
1415.
Klytaimestra’nın cevabı. Kendisine karşı gösterilen tavrın, zamanında Agamemnon’a
da gösterilmesi gerektiğini vurgular.
(ii)
“Eden bulur” yasası Zeus’a atfedilir. (1565)
12.
Aigisthus (1577-1673)
(i) Klyteimestra, soyu takip eden daimon’dan söz eder. Onunla uzlaşmak
ister.
(ii) Koro ile Klytaimestra arasında oluşan
denge Aigisthos’un girmesiyle bozulur. Aigisthos, önce bir önceki nesil
arasında geçen olayları hatırlatır. Daha sonra saldırgan tavırlarıyla Koroyla
olan kavgayı alevlendirir. Klytaimestra’nın onu sakinleştirmeye çalışmaları,
onun hala kontrolü elinden bırakmadığını göstermektedir.
(iii)
Söylende Aigisthos cinayette aktif bir rol alır. Klytaimestra’nın, oyunda
Aigisthos’tan daha aktif olması nasıl yorumlanabilir?
Sunu Taşıyanlar (Libation Bearers)
1.
Prolog: Orestes’in Eve Dönüşü (1-21)
Klytaimestra,
Orestes’i, Agamemnon’un dönüşünden önce, “güvenlik” için başka bir kente
göndermiştir. (Aga. 877-86) Sürgünde büyüyen Orestes intikam almak
için geri döner. Aigisthos da aynı şekilde Atreus tarafından sürgün edildiğini
ve intikam için geri döndüğünü söylemişti.(Aga. 1604-11).
Orestes’in
açılış konuşmasının metni eksiktir. Sunu Taşıyanlar’ın el yazmasının ilk
sayfası zor okunabilmektedir. Bu sayfa bu kısma atıfta bulunan başka yazarların
metinlerinden yorumlanarak tamamlanmaya çalışılmaktadır. Konuşmanın içeriği:
(i)
Sosyal ve politik durum: (Polis’ten) Sürgün olma ölümle eşdeğerdir, felaket
getiren bir olgudur. Sürgünler, vatandaşlık ve her türlü siyasal haklardan
mahrum bırakılır.
(ii)
Ailevi sorumluluklar: Ataların mezarlarını korumak ve dönemsel olarak mezara
ölüler için yapılmış hediyeler sunmak önemli bir zorunluluktur.
(iii)
Ailevi sorumluluklarla politik statünün kesişmesi: Atina’da resmi vazifeler
için adaylara şu soru soruluyor: “bir aile mezarlığın var mı ve varsa nerede?”
(Aristoteles, Atinalıların Devleti) İyi durumdaki vatandaşlardan ailevi
zorunluluklarını yerine getirmesi beklenirdi.
Bu
düşüncelerden hareketle Orestes, Agamemnon’un mirasçısı, vatandaş ve ailesinin
başı olarak haklarını geri almaya gelmiştir.
Koronun
girişi uzun sürer; bu sayede Orestes onları bir süre gözler ve saklanır.
* Sebas: saygıyla karışık korku.
2.
Koronun Girişi (22-83)
*Koro
Agamemnon’un korosundan farklıdır:
Seçkin Yaşlılar’ın yerini burada karalar giyinmiş köle kadınlar alır.
*Mezara
sunu taşımaktadırlar. Sunu: Yere dökülmek üzere bitki, bal ve yağdan hazırlanan
sıvı, (Tanrılar için olduğunda genellikle şarap kullanılır). Sunu Grekçe khoê
dir, bu yüzden Choephori = Sunu Taşıyanlar)
*Vazo
resimlerinden gördüğümüz kadarıyla mezarlar, orkhêstra’nın ortasındaki
altar tarafından temsil edilmektedir.
Böylece Agamemnon’daki eylemin odağı skênê yani
sarayken burada –oyunun açılışında- odak orkhêstra’nın ortasına
kaydırılmıştır. Oyun ilerledikçe (652’den itibaren) odak saraya doğru yeniden
dönecektir (Agamemnon’da aynı yapının tam tersi olduğunu hatırlayın). Hayırlı
Tanrıçalar (Eumenides) ise skênê odağıyla (Delphi-Apollon
tapınağı) başlar daha sonra orkhêstra’nın merkezine (Atina temsili)
gelir. Bu form üçlemenin nasıl kullanıldığını bize göstermektedir.
*Koro,
Klytaimestra’nın kabusunu anlatır (32-41: ayrıntısı 523-51), rüyayı,
Agamemnon’un ruhunun kızgınlığı olarak yorumlar (40 vd.). Agamemnon törensiz
gömüldüğü için kızgındır. (Bkn. Aga. 1553 vd.) Elektra da bunu onaylar
(429-33). Klytaimestra, cesedi gömmeden önce parçalamış ve Orestes’in
geleceğini öğrenmeye çalışmıştır. 439-43
*Koro
tiranlık yönetimine dair ipuçları verir (50-60). Koro: Köle kadınlar, kendi
durumlarıyla ilgili de konuşurlar.
(Macbeth:kan.. temizlenme) (75)
3.
Elektra (84-211)
(i)
Babasının katilleri için, onları korumak için, babasının mezarına sunular
sunmaktadır: bu çelişik durumdan rahatsızdır.
(ii) Sunuların amacı tersine çevrilir. Ancak Elektra tereddüt eder: “Tanrıların gözünde günah değil mi bu?” (123)
(ii) Sunuların amacı tersine çevrilir. Ancak Elektra tereddüt eder: “Tanrıların gözünde günah değil mi bu?” (123)
Koronun
önerisiyle, Elektra Orestes’in dönmesi ve Agamemnon’un katillerinden intikam
alınması için dua ederek sunularını döker. (123-51)— Ancak burada dikkat
edilmesi gereken şey Elektra’nın duasıdır: Orestes’in dönmesi ve katillerden intikam
alınmasından ayrı ayrı söz eder. Elektra doğrudan Orestes’in annesini
öldürmesinden söz etmez. İntikam alacak kişi olarak herhangi birinden söz
edermiş gibi yapar. Ve bundan da rahatsız olur (duaya uğursuz sözler
karıştırdığı gerekçesiyle)
*Burada
dikkati çeken bir başka unsur da Elektra’nın sophron kadın olma isteğini annesiyle kendini kıyaslamasıyla
yapmasıdır: “Anneme benzemeyeyim, ondan daha akıllı, ölçülü ve bilge (sophronos) olayım.” (141)
Orestes
duanın hemen ardından görünür.
4.
Orestes ve Elektra (212-584)
Orestes’in
tanınma -anagnorisis- sahnesi bu bölüm değildir. Neden?
*Orestes
kardeşi ve kendisini “kartal yavruları” olarak ifadelendirir. (247) Aynı
imgelerin Agamemnon’da nasıl
kullanıldığını hatırlayın.
*
Elektra İphigeneia’nın kurban olarak boğazlanmasını da hatırlatır. (242) Bu bir
çelişki midir?
*Orestes
açık bir şekilde anasını öldürmek için Apollon’da “emir” (hatta “tehtit”) almıştır.
Eğer vazifeyi gerçekleştirmezse onu kötü sonuçlar beklemektedir. (269-305). Ancak
diğer tarafta annenin öldürülmesi korkunç bir şeydir.(Erinyler’den söz eder: 280 vd.) (Benzer tereddüt Agamemnon’un
kızını kurban etmesi öncesinde de yaşanır. 206-11). Orestes’in bu eylemi
gerçekleştirmek için “onaya” ve güce (yumuşamamaya) ihtiyacı vardır. (973-1043)
*Orestes
durumunu-gerekçelerini- yeniden gözden geçirir: Kehanetin doğruluğuna
inanmamaktadır, ancak yine de boyun eğmiştir. Çünkü
(i)
Tanrının isteğidir.
(ii)
babasının haince öldürüldüğü gerçeği vardır (ve onun mezarına sahip çıkamama ve
dolayısıyla;)
(iii)
Hak ettiği iktidardan uzaktır (“fakirlik”)
(iv)
Hukuken sahibi olduğu kent bir zorba tarafından (“iki kadın tarafından”)
yönetilmektedir.
(v)
Aigisthos bir korkaktır. Kendisinin ondan daha cesur olduğunu göstermesi
gerekmektedir.(?)
Agamemnon(’un
mezarına) yapılan uzun dua cinayet için motivasyon sağlama işlevi görür. Aynı
zamanda ölünün öfkesini uyandırarak onun gücünden de yararlanmak düşüncesi
vardır. (306-478) Dua’da sözü edilen fikirler:
(i)
Dike’ye çağrı
(ii)
“Eden bulur” (313)
(iii)
“Haksız davranma hakkı” ? (398)
(iv)
Yasa: “Yere akan kan, kan ister”(400)
(v)
Elektra annesini kurt’a benzetiyor. (422)
(vi)
“Ares Ares’le, Dike Dike’yle savaşıyor”. (461)
Klytaimestra’nın
rüyası (523-51): Bir yılan (canavar) doğurur, yılanı emzirir. Yılan pıhtılaşmış
kan emer sütle beraber. Rüyanın yorumu açık gibidir ancak yine çift anlamlı bir
kehanetle karşı karşıyayız…
Orestes
Aigisthos’un öldürülme planını anlatır; ancak annesini nasıl öldüreceğini
söylemekten çekinir. (555 vd.)
Orestes’in
planında Elektra’nın rolüne dikkat: Orestes Elektra’yı saraya gönderir (556)
onun rolü yalnızca sır tutmaktır. Elektra’nın bir sophron kadın olarak Klytaimestra’dan
farkı vurgulanır: Klytaimestra entrika düzenlemiş ve şiddet kullanmıştır.
Orestes
Aigisthos’un öldürülmesine odaklanır çünkü o, bir erkektir (ve silahlıdır) onun
öldürülmesi daha zordur.
5.
Koro Şarkısı (585-652)
Koro
kadınlara özgü şiddet örnekleri verir: Althaia oğlu Melegaer’i öldürmüş, Skyla
babası Nisos’u, Lemni Adasının kadınları da kocalarını. Klytaimestra’nın
Agamemnon’u öldürmesini anıştırmaktadırlar.
(i) Aile içi cinayetlerin etkileme gücü daha yüksektir: Bk.
Aristoteles, Poetika 14
(ii) Kadınların şiddete bulaşması diğer taraftan normal
toplumsal rollerin de bozulması anlamına gelir. Elektra’nın bu şiddet eylemine
karıştırılmaması bu düşünceden kaynaklanmaktadır.
6.
Klytaimestra’nın Aldatılması (653-718)
(Macbeth,
kapıcı sahnesi?)
*Orestes’in
saraya (skênê) yönelmesiyle odak yeniden arkaya kayar.
*Kapı
açık değildir. İçerden kapıcının sesi gelir. Plana göre (565-70), Orestes’e
misafirperverlik gösterilmeyecek ve o da halktan birileri bu saygısız davranışı
dile getirene kadar kapıda bekleyecektir. (Misafirperverlik zorunlu bir
kuraldır. Paris-Menelaos ilişkisini hatırlayın) ancak gelişmeler beklendiği
gibi olmaz. Aigisthos yerine Klytaimestra görünür. (Klytaimestra’nın
Agamemnon’u karşılaması ile Orestes’i karşılaması arasındaki fark-benzerlik?)
690-9
satırlarında Klytaimestra’nın sözlerini bazı yorumcular Elektra’nın söylediğini
belirtiyorlar. Neden? (Dadı’nın sözlerine dikkat 735 vd.)
*Hilekar
Peitho (727)
7.
Aigisthos’un Aldatılması (719-891)
*Koro:
“Akıllılar (sophronos) ele alsın
yönetimi yine” (785)
*Koro:
eskiden akıtılmış kanları yeni bir hukukla yıkayın
*Aigisthos,
Orestes’in ölümü konusunda şüphe duymasına rağmen niçin korumasız geliyor?(838)
*Aigisthos’un
öldürülmesi yine sahne ardında gerçekleştirilir. (869)
*Kapıcı:
“ölüler yaşayanları öldürüyor” (885)
8.
Klytaimestra’nın Öldürülmesi (892-934)
Pylades
ilk defa olarak konuşur. Orestes’e –kararsızlaştığı anda- Apollon’un emrini
hatırlatır. (900-2) (Agamemnon’daki
diğer sessiz karakter Kassandra’nın Apollon’un kehanetlerini söylemesi gibi o
da Apollon’nun kehanetini hatırlatır ?)
(885.
satırdaki Kapıcı sahne dışına çıkmamış olabileceğine ve Pylades’in de bu anda
sahneye girmediği düşünülürse aynı anda sahnede 4 oyuncu bulunmaktadır. Eğer
Kapıcı sahneden çıktıysa Orestes’in sahneye girdiği 892. satıra kadar kostümünü
ve maskesini değiştirmeye vakti yoktur. Dolayısıyla Pylades’i oynayan oyuncu
başka bir oyuncudur ?)
*Klytaimestra
ile Orestes arasındaki diyalog: Klytaimestra: Bütün bunların sorumlusu Moira, çocuğum. Orestes: Sana ölümü yollayan da aynı Moira.
(909-10)
9.
Orestes’in Acılarının başlaması (935-1076)
*Orestes’in
çıkmazı “Annesinin intikam köpekleri” (Erinnyler) ile “babasınınkiler”
arasındadır. (923-4)
*
Koro Anne-oğul sahneden çıkar çıkmaz zafer şarkısına başlar.
*Orestes,
eccyclema ile sahneye gelir. Tıpkı Klytaimestra’nın Agamemnon ve
Kassandra’nın cesetlerini getirdiği gibi o da Klytaimestra ve Aigisthos’un
cesetlerini getirmiştir. (973)
*Orestes Errinylerin ilk etkisini görmeye
başlar (1010 vd.)
*Oyun
Koronun kasvetli düşünceleriyle sona erer. Phobos yeniden sahneye çıkmıştır.
(1065-76) “Nerede bitecek bu?”
Hayırlı Tanrıçalar (Eumenides) (I)
1.
Pythia (1-139)
Oyun
Delphi’de başlar: Rahip-Bilici kadın Pythia Apollon’a (“Phoebos”) dua
etmektedir. (Apollon’un Delphi’ye medeniyeti getirişi ve onun kehanetlerinin
Zeus’un isteklerini dile getirdiği vurgulanıyor.) PYthia, Erinyleri görür tıpkı
Kassandra gibi ki onları yalnızca katiller (kurbanlar) ve biliciler
görebilmektedir.
Erinylerin
bu sırada sahnede oldukları varsayılmaktadır. Peki bunlar seyirciye nasıl
görünürler? Kuramcıların yorumları:
(i)
Apollon ve Orestes sahneye girdiklerinde onlar da
kapıdan girmiş olabilir.
(ii)
Yine onlarla birlikte eccyclema üzerinde sahneye girmiş
olabilirler.
(iii)
Sahnede saklanmaktadırlar…
Apollon
Orestes’e Atina’ya kadar gitmesini ve orada Athena’nın heykeline “sarılmasını”(79)
istiyor. Orada mahkeme kurulacağını da haber veriyor. “Kanunsuzları Zeus bile
korur” (93)
2.
Koronun Girişi (140-234)
*Hemen
hemen bütün tragedyalardan farklı olarak burada koro başrolü oynamaktadır.
*Kendilerinin
yaşlı (Eski?) olduğunu ve Apollon’un küstah bir delikanlı (yeni) olduğunu
vurgularlar (149)
*Bütün
olup bitenlerden Apollon’u suçlu sayarlar (198-200)
*Erinyler
“Ana-katilinin peşinde” olduklarını söyler.
Apollon: Kocasını öldüren kadına ne demeli?
Korobaşı: O kan bağına ihanet etmedi ki. (210)
Apollon’un ilk argümanı burada
ortaya konur. Erinyler Evlilik bağına değer vermemektedirler. Ayrıca, Evlilikte
edilen sözlere bağlılık, Dike’nin gözetimi altındadır. Dolayısıyla Dike
Apollon’un tarafını tutacaktır.
“Belli
değil ne istediğin senin/ Bir celalleniyorsun bir cinayete, bir diğerindeyse
suçlu bile görmüyorsun” (222-4) (Arepagos mahkemesinin bozuk yargı sistemine
bir gönderme)
3. Orestes’in Atina’ya varışı (235-306)
Genellikle
Grek tragedyalarında konu tek bir mekan kullanımı ile verilir. Bu yüzden bu
oyundaki değişim (Delphi’den Atina’ya) şaşırtıcıdır. (Bazı yorumcular Aİas
oyununda da mekan değişiminin olduğunu iddia ediyor, Eğer Aias sayılmazsa bu
oyun Yunan tragedyaları içinde bu konuda tek örnektir.
(Dekor
değişikliği –ve ya perde- olmadığına göre bu mekan değişimi nasıl verildi?)
Eylem orkhêstra’ya doğru kaymıştır ve sözel olarak bu değişim dile
getirilmiştir. (79, 225 ve 235) 79’da dile getirilen Athena’nın sureti
(Heykeli, Shrine ya da altar) orkhêstra’ya konmuş olabilir. Orestes bu
atlara seslenmektedir.(235)
Bu
mekan değişimi Atina’lı seyirciler için de ayrıca bir önem taşımaktadır. Yunan
tragedyasının Atina-merkezci yanını göstermektedir:
(i)
Orestes’in bir kaçak olarak güvenle sığınacağı bir kenttir Atina. Oidipus
Kolonos’ta örneği hatırlanabilir.
(i)
458 yılında Sparta’nın düşmanı Argos’la barış yapılmıştı. BU durum daha sonra
Sparta ile Atina’nın savaşmasına neden olacaktır. (Oyunda Agamemnon ve Orestes
Argos’ludur. Mit bize onların Mykene’li olduğunu söylemektedir) Orestes Argos
ile Atina arasında ittifak sözü verir(289-91)
Soru: Orestes
Atina’ya geldiğinde arınmış mıdır yoksa hala cinayetin kirliliğini mi taşır?
(i)
Orestes’in (237 ve 279) ve Apollon’un (578) iddiaları arındığı yönündedir.
(ii)
Buna karşın Phytia Orestes’İn elinde kan izlerini görmüştü (41 vd.). Bu sadece
edebi ve ya kahinliğe ilişkin bir öngörü müdür?
(iii)
Ayrıca Erinyler onu kan kokusu sayesinde takip ederler. (247-253) ve onlar
arınmayı kabul etmezler.
(iv)
Athena ise arınmayı kabul eder. (473) ancak Erinyleri de bir yana atamaz. (475
vd.) Bu yüzden bir mahkeme kurulmasına karar verir. (458 yılında Areopagos
Mahkemesinin ayrıcalıkları elinden alınarak, yetkiler yalnızca cinayet
davalarına bakmakla sınırlandırılmıştı.)
*Erinyler
mahkeme kurulmasını istemezler. (257)
4.
Koro Şarkısı (300-396)
*Geleneksel
koro şarkıları gibi eylemden uzak değildir. Koro hala eylemdedir.
*Orestes
Erinylerin cezalandıracağı “tavşan” olarak tanımlanır. (320)
*İşlerini
Moira’nın isteğiyle yapmaktadırlar (395) Kurum çok eskilere dayanmaktadır.
Tanrılar
arası çatışma Apollon & Eriny (daha Önceki oyunlarda –Agam.- Zeus & Artemis)
Tanrılar arası çatışma Grek mitolojisinde normal karşılanmaktadır.
5.
Athena (397-489)
Athena
tam bir uzlaşmacı olarak işlev görür: Orta yol (meson): Her iki tarafı da dinler, sophrosyne
Erinylerin haklarını
tanır (476), Onlara saygıyla yaklaşır (434). Diğer taraftan da Orestes’i
dinler, onun arındığına inanır. Ancak, durum “herhangi bir ölümlünün bile
çözemeyeceği kadar zordur” (474)
6.
Koro şarkısı (490-565)
Erinyler
“eski düzenin” savunuculuğunu yaparlar “yeni yasa her şeyi altüst”
edebilecektir onlara göre… (496 vd.)
“Korku
sofu (sophron) yapar insanı” (517)
“Bilgeliğe
giden yol / Zorluktan geçer. (sôphronein
hupo stenei) / … / Ne başıboşluktan (anarcheton),
ne de / Kölelikten (despotoumenon) yana ol. Hep / Orta yolu (mesôi) bul, ki Tanrı kuvvet / İhsan etsin sana. Atasözü der ki: /
Hayırsız düşüncenin (dussebias)
çocuğudur / Günahlar (hubris) Ancak
sağlıklı düşünceden / Bolluk ve refah çıkar.” (520-537)
7.
Mahkemenin Kurulması ve yargı (566-584, 681-735)
*Erinyler’e
göre; (dolayısıyla eski düşünceye göre)
-
Yeni mahkeme aile içi cinayetlerde öç alma ve intikam konusunda yeni bir düzen
önermektedir.
-
Orestes’inki gibi bir aile cinayeti mahkeme konusu olamaz ama Aigisthos’un
öldürülmesi tartışılabilir.
-
Bu yüzden yeni mahkeme “kan davası”nın yerini alamaz
*Athena
iki tarafı da dinler.
*Erinylerin
savunusu : (Klytaimestra için) Öldürdüğü adamla kan bağı yoktu onun (604) Erinyler
yalnızca ana-katilinin mi peşine düşerler? 420’de “insan katillerini”
kovaladıklarını söylemişlerdi; ayrıca ana-baba katilliğinden, misafirlik
hukukundan ve tanrılara saygıdan söz ederek bu konulardaki suçlara da
baktıklarını ima etmişlerdi. (270-2 ve 545 vd.)
*Orestes’in
–yeni- iddiası: Ben anamla aynı kandan mıyım? (605)
*Apollon
bu görüşü destekler: “Ana dediğiniz kadın yapmaz çocuğu…” (658 vd.)
*Apollon
& Erinyler: Babayanlı soyun temsili & Anayanlı soyun temsili
Apollon
Zeus’un sözcülüğünü yaptığını iddia eder; Zeus Baba hakkını üstün tutmaktadır.
Erinyler itiraz eder: Zeus da kendi babasını zincire vurmuştur. Apollon,
zincire vurmak ile kan akıtmak arasında farka değinir
8.
Beraat (735-778)
Athena’nın
Apollon’un argümanını (“Cocuğu yapan babadır”) onaylayıcı konuşmasıyla (kendisi
Zeus tarafından doğurulmuştur) oyunu Orestes’ten yana kullanacağını söyler.
(Jüri
kaç kişiden oluşmaktadır? Sayı tek midir çift mi?)
Orestes’in
veda konuşması: Argos ile Atina arasında ittifakın kuruluşu… (Oidipus
Kolonos’ta benzer duruma dikkat) Orestes tıpkı Oidipus gibi kenti ölümden sonra
da korumaya söz verir.
9.
Erinyler’in Eumenides’e dönüşmesi (778-1047)
Erinyler “ayrıcalıklarının” (Potmos-geras)
ellerinden alınmasına kızarlar. Athena onlara yeni ayrıcalıklar sunar. Böylece
onları yatıştırır. “Peitho’ya şükürler” (s.180)
Athena’nın uzlaştırıcı işlevi burada ortaya
çıkar. (Mahkemede oyunu kullanarak Uzlaştırıcılıktan uzaklaşmış mıdır? Bu
eylemi taraf tutma mıdır?)
Üçlemeden
sonra… (PROTEUS)
Oresteia
üçlemesi
bir satir oyunuyla bitiyor. Oyun aslında bir dörtleme. Satir oyununun ismi
Proteus: Menelaos’un Mısır’daki maceraları üzerine olduğu biliniyor… Ancak
oyunun metni günümüze kalmamıştır.
Elinize sağlık.
YanıtlaSilelınıze saglık tesekkur ederım
YanıtlaSilEmeğinize sağlık
YanıtlaSilÇok teşekkürler, emeğinize sağlık...
YanıtlaSilTemiz anlatımınız, sorular ve direkt referanslarınız anlamlandırma yolunda büyük yardımcı.
YanıtlaSilÇok teşekkürler!